Feminism..

Är det bara jag eller har feministerna tagit det för långt? Hörde att feminister i Berlin prosterar vilt mot Barbie dollhouse-utställningen. I utställningen får besökare gå runt i det som vi kommer ihåg som Barbies hus. Jag förstår att Barbie förmedlar ett osunt ideal till unga flickor men jag vet inte om det förmedlar ett särskilt sunt ideal att bränna Barbies på kors heller (som det står i artikeln).

I mitt tycke borde människan tillsammans kämpa för jämlikhet istället för att framhäva ett enskilt kön. Visst är det kvinnorna som lider till största delen, runt om i världen, jag ser inte detta problem i Sverige. Kanske har jag inte kommit upp i de lönenivåer som kampen om jämställd lön kämpar för men i mitt fall har jag aldrig tjänat mindre än en man, snarare tvärtom..

Vidare tycker jag att; okej, det är fel att kvinnor och män framställs olika i media (reklamer och dyl.) men, företag vill tjäna pengar, det är tyvärr så det är. Sex säljer och i de flesta sexuella förhållande är det mannen som vid samlaget är dominant. Sen tycker jag att de flesta kläd och smink-företag "glömmer" bort männen då majoriteten framhäver främst kvinnors skönhet och behov.

Man måste även komma ihåg att fördomar föder fördomar. Bara för att en tjej har tuperat, blondt hår och höga klackar betyder det inte att hon är dum eller helt bekymmersfri. Likadant är det för dig med piercing i läppen och svartfärgat hår som tror det här om henne. Nu säger jag inte att feminister är svarthåriga och piercade men ni förstår min princip.

Fördomar föder fördomar - vad jag enligt erfarenhet har märkt är det oftast de som tror att omgivningen har massa fördomar om dom som har värst fördomar själva.

Nu menar jag absolut inte att det inte är fel med hustrumisshandel, omskärelse på kvinnor, våldtäkter på små flickor i Sydafrika och med kvinnor som blir utnyttjade i porrbranschen.
Jag menar bara att det är precis lika fel med mansmisshandel, omskärelse på pojkar, våldtäkter på små pojkar och män som blir utnyttjade i exponerande syften.

Så istället för kvinnans rätt i samhället så kan vi kanske nu 93 år efter kvinnlig rösträtt börja kämpa för allas rätt i samhället.


Kommentarer
Postat av: Inger Börjesson

Så rätt du har Roxina! Tycker att man ska bli behandlad för den man är och inte vilket kön man har fått eller känner att man tillhör!Sen tycker jag förstås, att man ska belönas lika för lika arbete, men där har vi en bit att jobba på än!

2013-05-17 @ 11:46:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0